Tidigare visualiseringar från Make Believe Studios. 

Att visualisera produkter och miljöer i 3D är ett förhållandevis gammalt tillvägagångssätt. Alla gör det. Alla IKEAs produkter är gjorda i 3D. Man gör det i 3D för att det är effektivt och man får full flexibilitet redan från designstadiet.  

I designstadiet är det en självklarhet för att kunna ta beslut om en design utan att behöva göra prototyper eller tillexempel för att testa olika former eller artwork på produkten. Man kan sen ta ut fotorealistiska stillbilder eller animationer, enkelt sätta ihop flera produkter och bygga “Hero-shots” eller sätta produkterna i miljö. 

Slutresultatet kan vara bilder som jpgs eller tiffar alternativt filmer som mp4 filer. Dessa kan sen användas till exempel som införsäljningsmaterial, bilder och filmer i en webshop eller till marknadsföring i olika kanaler. Det går även att 3D printa modellerna så man får någon fysiskt att känna på eller publicera dem interaktivt. 

Fördelar med 3D jämfört med fotografering

3D kan göra allt foto kan och mer (när det gäller produkter). En 3Dmodell ger flexibilitet, man kan uppdatera förpackningen utan att behöva ta fram en ny prototyp och fota den, man kan ta bilder ur nya vinklar, sätta samman flera produkter i en bild, sätta in dem i en miljö eller ta fram nya ljussättningar för specifika kampanjer.

Vissa typer av produkter medför en logistisk mardröm när det är dags att få dem till en fotostudio. Det kan vara för att de är stora, svåra att frakta eller utspridda över hela världen. Då kan vi istället bygga dem i 3D.

Vi kan få fram fotorealistiska bilder på produkter som fortfarande är på idéstadiet. Bilder som kan användas som beslutsunderlag, införsäljningsmaterial eller marknadsföringsmaterial.

Vill man tillexempel testa nytt utseende på etiketten så har man redan allt man behöver och kan enkelt testa olika designalternativ.

Har man byggt en 3D modell kan man printa den och få en fysisk modell, antingen i verklig skala, större eller mindre. Det vanligaste är att man printar i plast men det finns mängder av material tillgängliga.

Exempel på visualiseringar, både butiksmiljö/kampanjer och produkter.

Steg 2: Modellering i 3D. 

Steg 3, texturer (bilder) läggs till modellen. 

Steg 6. Färdig rendering med ljussättning mm. 

Hur går det till?

Mycket runt 3D är höjt i dunkel för dem som inte jobbar med det, därför kommer här en avmystifierande guide till vad det faktiskt innebär och vad som händer.

Steg 1. Insamling av information

Vi mäter och fotar den riktiga produkten, noggrant. Om produkten inte finns än, så fungerar det att börja med en skiss, ritning eller gärna en CAD modell om sådan finns.

Steg 2. Modellering

Vi bygger produkten i en 3D programvara (Till exempel 3D Studio Max, Maya eller Cinema 4D). En av de vanligaste metoderna är att bygga med polygoner (flerhörningar) man bygger en komplex geometrisk form av sammansatta fyrkanter i en 3D rymd. Vi kan nu vrida och vända på modellen och se den från alla vinklar. 

Steg 3. Texturering

När vår modell är klar är det dags att ge den lite kläder, eller en yta med egenskaper. Det kan vara en metallisk yta, glas, ett mönster eller en bild som det tryck som ska vara på förpackningen. Underlaget till en förpackningstextur till exempel kan vara det originalet man skickar till tryckeriet. 

Steg 4. Ljussättning

Nu är det dags att sätta vår fina modell i fotostudion. Vi bygger en fotostudio i 3D programmet och sätter våra produkter i den. Ljussättningen i 3D fungerar på många sätt som den i den verkliga världen. Vi sätter ljus för att framhäva formen av produkten och får
fram den typ av känsla som kunden efterfrågar.

Steg 5. Animation och effekter

Om du vill ha film istället för stillbilder, till exempel enkla saker som en inzoomning eller rotation av produkten, så är ovannämnda 3D programvaror utmärkta att animera i. Vill man ta det steget längre så kanske produkten blir en karaktär, exploderar eller går upp i rök… Här är det bokstavligen bara fantasin som sätter gränser.

Steg 6. Rendering

Nu har vi vår produkt, den är fint ljussatt och kanske rör den på sig. Nu är det dags för själva fotograferingen, att trycka på knappen på kameran. Här får datorn jobba mycket. Man sätter igång en rendering som betyder att datorn med hjälp av en renderare* tar alla de komponenter vi matat in; geometri, material och ljus och räknar fram en stillbild eller en serie stillbilder som sätts samman till en film. Beroende på alla komponenter (inklusive upplösning på slutbilden, kvalité på rendering och inte minst hårdvara) kan en stillbild ta från ett par minuter till flera dygn.

Ett annat sätt att publicera 3d modeller är med “realtidsrendering”, då kan slutkunden själv vrida och vända på produkten, gå runt i en VR värld eller så kan den användas i en AR applikation. Produktionskedjan innehåller samma sak men vissa moment utförs i andra programvaror  (Till exempel Unity eller Unreal, välkända spelmotorer) och med andra prioriteringar och specifikationer.

Steg 7. Leverans

Vi levererar det vi avtalat: till exempel stillbilder eller filmer.

*Renderare är en programvara som beskriver hur världen fungerar: hur ljus studsar, hur reflektioner genereras, hur ljuset bryter i glas och mycket mer. 

Exempel på produktvisualiseringar


Frilagd produkt

Produkt i studiomiljö

”Hero shot” med flera produkter

Produkten i miljö

Animerade produkter

Jag kan hjälpa till med produktanimationer av flera olika slag, till exempel: 

  • Enkel animation för att addera lite liv till en stillbild. Bra för att ge känslan av volym på produkten. Det kan till exempel vara att kameran eller en ljuskälla rör sig. 
  • Funktionsanimation eller instruktioner. Det kan vara en monteringsanvisning, en film som visar en funktion eller teknik.
  • Fantasifull animation. Man kan göra precis vad som helst i 3D, vill ni ta era produkter till nästa steg kan vi hjälpa till. 

Kontakt

 

Om du har några som helst frågor så tveka inte en sekund med att kontakta mig. Vare sig det gäller offertförfrågan, frågan om hur vi skulle anpassa processen för just dina behov eller något annat. Självklart kan vi jobba med sk NDAs. Kontakta mig på lotta(a)makebelievestudios.se 

 

Tidigare projekt:

Exempel på tidigare projekt jag gjort under  anställningar:

  • Stockholmsmässan. Jag visualiserade Stockholmsmässans sortement av hyrmöbler. Bilderna användes bland annat till webbshoppen. 
  • ICA. Jag visualiserade både mindre och större projekt som ett nytt kaffekoncept och det nya butikskonceptet för ICA Format. Bilderna användes som införsäljning till butikerna.  
  • HL Display. Butiks och koncept-visualiseringar där jag jobbade med flera ledande varumärken.