Aktuellt

Tjänster företag

Tjänster privatpersoner

Portfolio

Uppdatering av hemsidan

Uppdatering av hemsidan

Att uppdatera hemsidan gör man ju alldeles för sällan! Nu har jag äntligen tagit tag i det för att hemsidan ska spegla det som händer i företaget. Det finns två helt nya sidor, en om animation och en om visualiseringar

Jag har även uppdaterat webshoppen något, plockat bort gammalt skräp och uppdaterat med det som kan räknas som nytt. Beställningar gör man bäst genom att kontakta mig på mail eller via någon social kanal.

Det jag jobbat mest på är att få till lite visualiseringar jag kan publicera precis hur jag vill. Det mesta av visualiseringarna jag har gjort ligger bakom sekretessavtal så jag tog fram den här fantastiska linjen av lyxiga lokalproducerade läskedrycker. Fullständigt fejk så klart, jag kan ju inget om att göra läsk, men jag byggde ett varumärke och gjorde lite visualiseringar på det. 

Annars så händer spännande saker! Företaget lunkar på, men jag har en del lediga tider om någon behöver hjälp. Jag går också en distanskurs på Aardman Academy som heter “Stop Motion 1”! Där jag lär mig att animera med lergubbar på riktigt! Snart börjar vi på vecka två, men det är superroligt och jag lär mig nytt hela tiden. Skönt att få använda insidan av “nudeln” och lära sig något nytt och använda händerna lite mer praktiskt också. Kursen kommer pågå till maj och avslutas med ett lite större projekt. 

 

Tack och adjö till 2020

Tack och adjö till 2020

Bild från Kalendern för 2020.

Jag övervägde att göra denna lilla årssammanställning helt formell och saklig för om vi ska vara ärliga, är man inte förbannat trött på att reagera på och känna runt 2020? Men jag tänker detta som ett historiskt dokument som man (jag) kommer komma tillbaka till för att fundera på vad fan som hände egentligen, vad var det vi tjatade om och var det så himla illa egentligen? Ja, det var det, men visst har det funnits balans. 

Det började lugnt och hoppfullt, som de flesta år. Jag började frilansa på och köra detta underbara företag på heltid. Jag hade några kunder och nu när jag tittar i bokföringen så var det en hel del resor till kunder med SL. Det rullade på och var kul till mitten av mars. 

Då hände allt och inget på en gång och på några dagar var inget sig likt. På onsdagen blev jag sjuk och på fredag den 13:e mars samma vecka stängdes hela samhället ner. Jag blev sjuk i Covid 19 (bekräftades först till hösten när man faktiskt kunde testa sig), mina kunder drog i stora sparbromsen och _allt_ var inställt. Känns så självklart nu, när det har blivit vardag men chocken var stor när allt blev inställt, inga konserter, inga festivaler, ingen bio, caféer eller strosande i konstnärsbutiker och en väldigt begränsad umgängeskrets. Hela året har jag mest suttit ensam hemma i lägenheten eller träffat ett fåtal människor. Jag saknar till och med tunnelbanan. Så är det fortfarande, drygt tio månader senare. 

Men kunderna kom tillbaka, om än i liten skala och på helt andra sätt, man har hittat något slags fungera läge och accepterat att livet består av mjukisbrallor, videosamtal, Netflix och fryslasagne. Och det känns okej, för om det potentiellt räddar ett liv, en övertidstimme för någon i sjukvården eller besparar någon oron att ha närstående på IVA i respirator så är det såå värt det. Jag kan vänta eller ställa om. Det kan vi alla, för vi måste. 

Den här pausen från vårt vanliga liv jag nyttjat till att lära mig massa nytt. Jag har studerat storytelling, animation och olika typer av teknik, skulpterande både i lera och och Zbush. Jag har gjort två större 3d produktioner ”Wildia & Felix” och julhälsningen ”Al & Rudie”. Jag gjorde även en lite större 2d produktion med ”Vänner under ytan” och några mindre filmer. De två större produktionerna hade jag aldrig haft/tagit mig tid till ett vanligt år, jag hade inte vågat satsa för att jag inte kunnat garantera att jag blev klar inom rimlig tid. 

Vad händer nu då? Vi är ju inte helt ute ur den här krisen, men jag fortsätter med lite uppdrag, söker längre uppdrag eller kanske till och med anställningar. Jag älskar att lära mig nya saker och ser fram emot 2021, då har jag planerat en 3 månaders kurs i Stop Motion hos Aardman Academy som börjar i februari och nu på måndag är min närmsta plan att sätta alla mina nya storytellning kunskaper på prov och skriva klart min andra novellsamling, den har arbetsnamnet ”kolsyra 2”. Den kommer förmodligen att se dagens ljus i tryckt format, men kommer nog inte ens kontakta förlag utan ger ut den själv i super limiterad upplaga. 

Det värsta under året har helt klart varit all död. Jag har förlorat inte mindre än fyra släktingar och oron för andra som varit sjuka eller att närstående ska bli sjuka har hela tiden varit närvarande. Till en början var ensamheten också mycket svår att hantera, men med tiden vande man sig och har hittat att fungera på och på något sätt vuxit för att man har lärt sig hantera en helt annan typ av vardag. Jag har slukat nyheter på ett sätt som jag aldrig gjort tidigare, det finns till och med ett nytt ord för det: “Doomscrolling”. Förutom allt om Covid så har jag läst allt jag kommit över om Black Lives Matter, Klimatkrisen och mycket, mycket mer. 

Men det finns en balans, för även om mycket har varit skit så finns det många ljusglimtar. Känslan i somras när allt var inställt och BLM rasade som värst så kunde man gå ut i den svenska skogen, sätta sig på en sten och titta ut över en sjö och för några minuter lägga ner telefonen. Rörelsen gav en också hopp om en bättre framtid och jag har lärt mig mycket, också om hur sjukt privilegierad jag är. Den största ljusglimten har dock helt klart varit mina kunder, de nya sätten jag har kontakt med mina vänner på och och all tid för nya, tokiga och kreativa projekt. 

Sammanfattningsvis så kan året 2020 beskrivas som galet polariserat precis som mycket annat just nu. Det har varit en kombo av ond, bråd död och sjukdom varvat med uppfyllda drömmar, ny kunskap och en insikt/bekräftelse om hur otroligt mycket familj och vänner betyder i vardagen.

Al & Rudie: The making of a Legend (God Jul!)

Al & Rudie: The making of a Legend (God Jul!)

🇸🇪 Nu är det jul igen! Det har ju varit ett konstigt år så jag tänkte att jag satsar på en lite konstig julanimation också!

Det är ett verkligt stort projekt för att vara en av mina julanimationer. Bara själva animationen (att karaktärerna rör sig) tog mig mer än en månad. Ibland kan det vara svårt att se var man är på väg, att ett projekt blir så stort att det blir svårt att överblicka. För att inte bli galen och fastna i hur stort projektet är har jag har fått tillämpa en teknik jag lärt mig av Aron Andersson, ni vet han rullstolssittande äventyraren. Har sett ett par föreläsningar med honom och läst hans bok. Är det något som har fastnat så är det det här med att ta ett litet steg i taget. Tittar man på toppen av Kebenekajse så ser det oöverstigligt ut. Men tittar man på nästa lyktstolpe, “kan jag ta mig dit?”, “Ja, det kan jag.” sen tar man nästa lyktstolpe och nästa lyktstolpe, sen när lyktstolparna tagit slut tar man sig till nästa sten. Små mätbara enheter. För mig har det varit ett klipp eller sekund i taget, först gör jag en skiss på animationen, sen finslipar jag lite på skissen, sen fixar jag ena benet, sen andra benet, sen armen, ryggen, andra armen, huvudet, ansiktet. Sedan nästa sekund av klippet. Det går tillsynes sakta ibland, men tillslut blir man klar!

Som alltid gjorde jag projektet för att lär mig något nytt. Det första var att jag angrep storyn på ett helt annat sätt. Från början berättades den ur Rudies synvinkel, men jag ändrade och gjorde det hela ur Als istället. Det var ett spännande grepp som jag lärde mig från en bra bok som heter “Prepare To Board!”.

Självklart var det några praktiska nya knep jag lärde mig också. Jag började med att bygga Al och Rudie i lera, väldigt skissartat, men det var väldigt lärorikt och det gjorde att jag hade en mycket bättre idé av var jag skulle göra när jag väl började bygga i datorn. Jag byggde både Al och Rudie i Zbrush som är ett organiskt 3D modellerings verktyg. Det är nästan som att jobba med lera fast i datorn. Animationen gjorde jag i Cinema 4D och jag använde mig av deras nya Toon Rig till Al (ett förinställt skelett som man rör på så figuren rör sig) den hade vissa utmaningar jag inte riktigt gillade men roligt var det i alla fall och det är en rig som gör det mesta möjligt, som att dra ut armarna hur långt som helst eller böja benen lite hur man vill.

Ett annat nytt stort grepp som jag tog med den här animationen var att en stor del av allt vi ser i bild har kommit till i efterhand. Tillexempel är allt som finns på skärmarna tillagt i After Effects. Roligt och effektivt.

Jag hoppas ni gillar filmen, den ligger här ovanför och har premiär den 23:e kl 20:00. Den är 3 minuter och 15 sekunder lång så det är inte mycket till uppesittarkväll, men jag hoppas ni gillar den ändå.

Med det vill jag önska God Jul och Gott Nytt År till er alla! Ta hand om varandra lite extra i år även om det blir på distans och har du möjlighet så dela gärna med dig till andra som har det sämre ställt. I år stödjer jag WWF då tanken med hela filmen handlar om att hålla koll på hotade arter.


 

🇬🇧 It is Christmas again! It has been a strange year so I thought I would make a strange little Christmas animation too!

It’s a really big project to be one of my Christmas animations. Just the character animation itself took me more than a month. Sometimes it can be difficult to see where you are going, because a project becomes so big that it becomes difficult to get an overview. In order not to go crazy and get stuck in how big the project is, I have had to apply a technique I learned from Aron Andersson, he is a wheelchair-bound adventurer. I have seen a couple of lectures with him and read his book. If something is big, this is about taking one small step at a time. If you look at the top of Kebenekajse, it looks insurmountable. But if you look at the next lamppost, “can I get there?”, “Yes, I can.” then you take the next lamppost and the next lamppost, then when the lampposts run out you go to the next stone. Small, measurable units. For me it has been a clip or second at a time, first I make a sketch of the animation, then I refine a little on the sketch, then I fix one leg, then the other leg, then the arm, back, other arm, head, face. Then the next second of the clip. It seems to go slowly sometimes, but in the end you get done!

As always, I did the project to learn something new. The first thing was that I attacked the story in a completely different way. From the start the story it was told from Rudie’s point of view, but I changed and did it all from Als instead. It was an exciting move that I learned from a good book called “Prepare To Board!”.

Of course, there were some practical new tricks I learned as well. I started by building Al and Rudie in clay, very sketchy, but it was very educational and it made me have a much better idea of ​​where I should do once I started building in the computer. I built both Al and Rudie in Zbrush which is an organic 3D modeling tool. It’s almost like working with clay but in the computer. I did the animation in Cinema 4D and I used their new Toon Rig for Al (a preset skeleton that you move so the character moves) it had some challenges I did not really like but it was good fun anyway and it’s a rig with endless possibilities, like pulling your arms out as far as you want or bending the legs in every direction.

Another new big thing I did with this animation was that a large part of everything we see in the picture has come about afterwards. For example, everything on the screens is added in After Effects. Fun and efficient.

I hope you like the film, you can find it above and premieres on the 23rd at 20:00 (CET). The animation is 3 minutes and 15 seconds long so it’s not much for a sit-down evening, but I hope you like it anyway.

With that, I want to wish you Happy Holidays and a Happy New Year! Take care of each other a little extra this year, even if it is at a distance. If you have the possibility, please share your abundance with others who are less fortunate. This year I support WWF as the idea with the whole film is to keep track of endangered species.

Kontakt:

Frågor?
Kontakta mig på lotta(a)makebelieve
studios.se


Questions? Feel free to contact me at lotta(a)makebelieve
studios.se.